Písničkářství na Besedě – akusticky, ale i dost nahlas

Písničkářství na Besedě – akusticky, ale i dost nahlas

Písničkářství na Besedě – akusticky, ale i dost nahlas

Písničkářství. Akusticky i elektrifikovaně. Tentýž žánr, přesto pokaždé jinak na letošní Besedě. Výrazná osobnost nastupující generace, legendy domácí klubové hudby, stejně jako solitéři ze Slovenska a Polska.

Zpěvačka Katarzia vyrostla během pár let v jednu z nejsilnějších autorských osobností bývalého federálního prostoru. Původně čistě sólová tvorba Kataríny Kubošiové se na novém albu Agnostika, na kterém se hudebnice obklopila skvěle šlapající skupinou, odklonila od písničkářské polohy blíže střednímu proudu. Přesto stále Katarzia zůstává autentická jako na slovensko-české scéně málokdo.

Priessnitz asi netřeba blíže představovat. Kapela, která spoluvytvářela zvuk devadesátých let (a zároveň byla i odrazem porevoluční doby), loni o sobě dala po mnoha letech vědět studiovou deskou Beztíže, která ukazuje Priessnitz ve více než dobré kondici. Rockové písničkářství je v českém prostředí opět v kurzu a Priessnitz s aktuální nahrávkou i koncerty skvěle sekundují svým mladším kolegům.

Po takřka dvaceti letech se loni s novým albem vrátila slovenská kapela Ospalý pohyb, sdružená kolem skladatele Martina Burlase. Stylový unikát stojí někde na hranici písničkářství, alternativního popu a ambientu. Pro Ospalý pohyb se zkrátka jakékoli škatulky jen těžko hledají a i hodnocení vlastní tvorby samotnou kapelou jako "něžný prolog blížící se apokalypsy, tentokrát třeba v rytmu bossanovy", ukazuje, jak těžko zařaditelné toto kvarteto z Bratislavy je.

Jednočlenný projekt polského producenta Jakuba Ziolka dokázal to, o co se snaží desítky skupin a intepretů ze zemí střední Evropy. Směs folku, intimního písničkářství, extrémních hlukových poloh i psychedelické hudby dokázala zaujmout nejen věhlasný Pitchfork. Je na vrcholu bilačního žebříčku i serveru The Quietus, nehledě k tomu, že Stara Rzeka s úpěchem koncertovala také na prestižních západoevropských festivalech Roadburn, Primavera a Le Guess Who?

Odeslat