Aktuální tuzemská scéna na Besedě: vítězové talentové soutěže a ceny Apollo či zjevení domácího elektropopu

Aktuální tuzemská scéna na Besedě: vítězové talentové soutěže a ceny Apollo či zjevení domácího elektropopu

 Aktuální tuzemská scéna na Besedě: vítězové talentové soutěže a ceny Apollo či zjevení domácího elektropopu

Dlouhodobým základem dramaturgie Besedy je mapovat aktuální mladou česko-slovenskou scénu. Ve výběru domácí hudby tak najdeme třeba vítěze cen Apollo, vítěze talentové soutěže 1band2 play, zjevení domácího elektropopu, osobitého elektronického producenta či nezaměnitelný projekt Bert and Friends, překračující hned několik žánrů.

Bert and Friends (CZ)

Bert a jeho přátelé vydali za poslední tři roky pouze tři singly, přesto se o nich mluví jako o jednom z nejoriginálnějších těles na české hudební scéně. Pomohl k tomu především virální letní hit Plody moří s nezapomenutelným „sólem na rybu“. Na ten v závěru loňského roku navázal podstatně vyspělejší synthpopový singl Lupanárium, který hudebně dává vzpomenout na Tame Impala či poslední desku populárních MGMT. Nejlepší obrázek o kapele Alberta Romanuttiho si ale uděláte při návštěvě jejich vesmírných webovek, kde se mimo jiné píše: „Jsme nejslavnější kapela z období roku 2050, která se vrátí v čase, aby zahrála největší hity roku 2049.” Nemáme pochyb o tom, že tahle osobitá parta osazenstvo Besedy svými hity z budoucnosti pořádně rozproudí…

Čáry života (CZ)

Jan Boroš skrývající se pod monikerem Čáry života strávil většinu své hudební kariéry v uznávaných Fiordmoss. Na debut skupiny usazené v Berlíně se ale čekalo tak dlouho, až se nakonec krátce po jeho vydání kapela rozpadla – a tak mohl dát Boroš prostor svému sólovému projektu, jenž měl více či méně připravený v šuplíku posledních šest let. Sám Boroš označuje svůj styl trefně jako „pomalé a smutné písničky o lásce“. Skladby z debutu Stínítko zaujmou osobitým pěveckým projevem i osobními texty. Deska si po zásluze vysloužila vítězství v cenách Apollo i nominaci na ceny Vinyla. S novým projektem má Boroš velké plány – na druhé desce se již údajně pracuje, koncertně se navíc Čáry života transformují v plnou kapelu.

Subject Lost (CZ)

Producent Subject Lost, vlastním jménem Petr Adamec, patří mezi nejzajímavější jména domácí elektronické scény. Ostatně za svoji desku Expo Nova získal v roce 2014 žánrového Anděla. Aktuálně se Subject Lost ohlašuje novým albem Let Me Live Another Time, které představí i letos v Tasově. Album je fiktivním soundtrackem k filmu, jenž se nikdy nedokončil a posluchače tak provede životem hlavních postav – Isaaca a Cloud. Zvukově minimalistická deska se omezuje pouze na piano, elektrickou kytaru, vokál a field recordings. Na Besedě vás čeká také bohatá noční projekce – Adamec se totiž kromě hudby věnuje také grafice a designu.

Lebanon (CZ)

Černý kůň letošní Besedy? Podle mužské části dramaturgického týmu Besedy jsou to olomoučtí Lebanon. Ti pomalu (ale jistě) opouštějí ústraní nezájmu širšího klubového publika a v posledních měsících se zařazují po bok toho nejzajímavějšího na tvrdší domácí scéně. Špína kytar i vpády elektroniky se na živelných koncertech díky improvizaci posouvají do nových poloh a vytváří tak nezaměnitelný hudební mix. „Čekáte noise, dostanete disco. A naopak“, hodnotí sama kapela své koncerty v rozhovoru na Radiu Wave.

Margo (CZ)

Jedním z letošních největších zjevení na poli českého (elektro)popu je zpěvačka a skladatelka Aneta Martínková vystupující pod přezdívkou Margo. Ta svým debutem s dlouhým názvem (First I Thought Everyone’s Staring At Me But Then I Realized Nobody Cared…) oprávněně zaujala domácí kritiky – takhle (produkčně i skladatelsky) svěží popová deska se v Česku urodí opravdu jen jednou za čas. Margo základ svého debutového alba připravila už v roce 2016 během půlroční stáže na hudební katedře v americkém Richmondu, vše pak dotáhla pod vedením producenta Tomáše Havlena (Post-hudba) z labelu Bad Names, na němž deska na přelomu roku vyšla. Myslete na jména jako Fiona Apple či Mirah.

Chief Bromden (CZ)

Manon Meurt, Ion at An, Shadow Area nebo Flush Buttons. Členové kapely pojmenované po jedné z hlavních postav nejznámějšího románu Kena Keseyho mají zkušeností z jiných skupin na rozdávání. Ty také dosyta využili na neoficiálním debutu nazvaném Chemko live zaznamenaném v prostorách ústeckého Kina Hraničář. Vznikla tak poutavá instrumentální smršť připomínající legendární At the Drive-In či jejich následovníky The Mars Volta. Ačkoli bez vokálu, posluchače jistě tato zběsilá jízda nenechá klidným. Chief bromden jsou také vítězové talentové soutěže 1band2play.

Odeslat